
Zdieľať
SKDP |MM| Influenceri, blogeri, youtuberi či tvorcovia obsahu na sociálnych sieťach akými sú TikTok alebo Instagram patria medzi rastúcu skupinu ľudí, ktorí si zarábajú online. Slovenská komora daňových poradcov (SKDP) však upozorňuje, že netreba ani pri týchto príjmoch zabúdať na daňové povinnosti. Spolupráce so značkami, darované produkty aj bartery totiž podliehajú daniam, a to aj vtedy, ak influenceri nedostanú za túto aktivitu priamo peniaze.
„Mnoho mladých tvorcov na internete si stále neuvedomuje, že aj produkty „zadarmo“ majú svoju hodnotu a ak sú poskytnuté za protihodnotu, napríklad reklamný post, ide o príjem, ktorý treba zdaniť. Ak influencer chápe svoje podnikanie zodpovedne, dane ho nemusia zaskočiť. Daňový poradca mu pomôže nastaviť procesy tak, aby si ušetril nervy aj peniaze,“ konštatuje daňový poradca zo Slovenskej komory daňových poradcov Radovan Ihnát.
Na Slovensku sa za zdaniteľný príjem influencerov považuje akýkoľvek príjem, ktorý získa za odmenu na svoju činnosť, a to bez ohľadu na to, či ide o peniaze, tovar alebo služby. Zdaneniu podlieha aj tzv. nepeňažný príjem (barter), teda produktov poskytnutých výmenou za príspevok na sociálnej sieti, darčekov od firiem, ak sú poskytnuté za protihodnotu, alebo služieb, ak sú súčasťou spolupráce.
Aj príjmy z platforiem akými sú YouTube, TikTok, Twitch, OnlyFans alebo zahraničné spolupráce spadajú pod medzinárodné zdaňovanie. „V niektorých prípadoch treba zaplatiť daň aj v inom štáte a využiť zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia,“ vysvetľuje Ihnát. Potrebné je si dať pozor aj na registráciu za platiteľa DPH. „Ak príjem zo spoluprác a reklám presiahne v priebehu kalendárneho roka sumu 50.000 eur, vzniká povinnosť podať žiadosť o registráciu na DPH do 5 pracovných dní a stáva sa platiteľom od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka. Ak však prekročí obrat 62.500 eur v tom istom roku, stáva sa platiteľom DPH okamžite, odo dňa dodania služby, ktorým bol tento obrat prekročený,“ upozorňuje Ihnát.
Pri spoluprácach je preto dôležité z hľadiska daní dávať si pozor na celkový príjem. Ak ročné príjmy za rok 2025 presiahnu sumu 2 876,90 eura potrebné je podať daňové priznanie. „Ak dostane influencer produkt alebo službu výmenou za propagáciu, musí jeho trhovú hodnotu zaevidovať ako príjem. Dobré je mať zmluvy, emaily alebo dohody s partnermi uložené. Pomôže to pri určení typu príjmu, rozsahu spolupráce a prípadnej kontrole,“ odporúča Ihnát. Pri barteroch je dobré viesť si aspoň jednoduchú evidenciu kto, čo, kedy a v akej hodnote influencerovi poskytol. „Hodnotu produktu či služby určuje obvyklá cena na trhu,“ spresnil Ihnát.
Rady od SKDP pre influencerov:
- Priebežne si evidujte všetky príjmy a barterové spolupráce.
- Vzdelávajte sa o svojich daňových povinnostiach – neznalosť zákona neospravedlňuje.
- Spojte sa s daňovým poradcom, najmä ak máte vyššie príjmy, spolupráce zo zahraničia alebo dostávate veľa produktov za reklamu.
- Zvážte aj živnosť alebo s.r.o., ak sa vaša činnosť zintenzívňuje a stáva sa hlavným príjmom.
Odporúčame