
Zdieľať
Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny |MM| Národná linka na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K podporila vlani 7 544 klientov formou poradenstva či krízovou intervenciou. Anonymná linka vznikla v roku 2021 s cieľom podporiť deti a mladých ľudí, ktorí prežívajú akúkoľvek formu násilia alebo majú nejaký problém, ohľadom ktorého sa chcú poradiť s odborníkmi. Štvrté výročie svojho vzniku oslávila novinkou, ktorá zlepší prístupnosť linky pre žiakov a ich rodičov – VIAC AKO NI(c)K je prístupný aj cez školský informačný systém EduPage.
„Som veľmi rád, že linka VIAC AKO NI(c)K sa minulý rok stala súčasťou novovzniknutého Centra bezpečného internetu Slovensko. Toto členstvo v európskej sieti nám umožňuje rýchlejšie a efektívnejšie reagovať na hrozby v online priestore a ešte lepšie chrániť deti pred násilím. Vážim si všetkých, ktorí sa na chode linky podieľajú – za ich odbornosť, nasadenie a ľudskosť. Aj vďaka nim sme v roku 2024 dokázali pomôcť ešte väčšiemu počtu detí ako rok predtým,“ povedal minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš.
V minulom roku podporila Národná linka na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K 7 544 klientov, o 1 442 viac ako v roku 2023. Od spustenia na konci apríla 2021 kontaktovalo odborných konzultantov cez čet viac ako 26 271 klientov. Medzi najčastejšie ťažkosti, s ktorými klienti linku kontaktujú, patria duševné zdravie, šikana, kyberšikana, sociálna izolácia, vzťahy s rodičmi a rovesníkmi. V najťažších prípadoch píšu klienti s tendenciou k sebapoškodzovaniu, poruchami príjmu potravy alebo k suicidálnym sklonom. Linka je dostupná cez webové prehliadače, prostredníctvom mobilnej aplikácie a najnovšie ju môžu žiaci či študenti škôl a ich rodičia nájsť aj v školskom systéme EduPage. K odkazu na linku je možné dostať sa z hlavného menu cez položku „Šikana a duševné zdravie“.
Na Slovensku vzniklo v roku 2024 Centrum bezpečného internetu Slovensko. Linka VIAC AKO NI(c)K je jeho partnerom a neoddeliteľnou súčasťou spolu s Národným koordinačným strediskom, organizáciou DigiQ a združením Ochráň ma. Linka zabezpečuje odbornú pomoc a podporu na Slovensku.
„Národná linka VIAC AKO NI(c)K oslavuje v týchto dňoch štvrté výročie svojho vzniku. Teší nás, že za ten čas jej odborníci pomohli tisícom detí v ťažkej situácii a linka sa dostala do povedomia verejnosti. Motivuje nás to k ďalšej práci na zlepšovaní. V posledných dňoch sa nám úspešne podarilo sprístupniť VIAC AKO NI(c)K aj cez EduPage, rozšírený školský systém denne navštevovaný deťmi a ich rodičmi. Túto novinku budú aktívne propagovať aj zamestnanci Ústredia a úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorí pri šírení osvety o duševnom zdraví a prevencie proti násiliu každoročne navštívia desiatky škôl a stretnú sa so stovkami detí,“ povedal generálny riaditeľ a generálny tajomník služobného úradu Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny Peter Ormandy.
Národná linka na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K je prvou štátom zriadenou linkou pomoci pre deti a mladých ľudí nielen na Slovensku, ale v celej Európe. Nie je tu iba pre deti, ktoré bezprostrednému násiliu čelia. Môžu sa na ňu obrátiť aj deti alebo mladí ľudia, ktorí poznajú vo svojom okolí mladého človeka s problémom a chcú mu pomôcť. Rovnako tak môžu národnú linku kontaktovať aj dospelí klienti s podnetom alebo konzultáciou k riešeniu prípadu násilia na dieťati. Národná linka poskytuje v prvom rade poradenstvo, prevenciu a aj krízovú intervenciu online dištančnou formou prostredníctvom četovej a mailovej komunikácie.
Deti a mladí ľudia sa môžu obrátiť na národnú linku prostredníctvom webovej stránky www.viacakonick.sk použitím akéhokoľvek webového prehliadača či už v počítači alebo na mobilnom zariadení. Na tejto webovej stránke nájdu informácie o pravidlách pomoci čiže dôležité informácie o tom, ako národná linka funguje, čo môže od nej klient očakávať a pod. Sú tam uvedené aj podrobné návody ako vymazať históriu prehliadania v jednotlivých typoch prehliadačov, aby nebolo možné na strane klienta vystopovať jeho návštevu na webovej stránke národnej linky. Deti a mladí ľudia sa môžu skontaktovať s konzultantmi národnej linky aj prostredníctvom mobilnej aplikácie, ktorú je možné bezplatne si stiahnuť či už do mobilného telefónu alebo do tabletu. Pre e-mailovú komunikáciu s klientami slúži adresa pomoc@viacakonick.gov.sk.
Odporúčame