
Zdieľať
MŠVVM SR |MM| Celoslovenské Testovanie 9 tento rok absolvovalo vyše 49-tisíc žiakov na 1 653 školách. V teste z matematiky dosiahli deviataci a ich rovesníci na iných školách priemernú úspešnosť 57,4 %, zo slovenského jazyka a literatúry 60 % a z maďarského jazyka a literatúry vyše 59 %. Rozdiely vo výsledkoch jednotlivých okresov opätovne potvrdili, že socioekonomický status je určujúcim činiteľom vplývajúcim na výsledok žiaka.
Z matematiky dosiahli testovaní žiaci celkovú priemernú úspešnosť 57,4 %. Deviataci základných škôl dosiahli priemernú úspešnosť 55,4 %. Ich rovesníci na stredných školách, vrátane gymnázií, mali úspešnosť cez 74 %. Pritom najlepšie výsledky dosiahli žiaci v Bratislavskom kraji a v okrese Košice I. Naopak výrazne horšie oproti celoslovenskému priemeru sa darilo žiakom v okresoch Medzilaborce, Rimavská Sobota, Gelnica a Trebišov. Horšie výsledky dosiahli aj žiaci z Rožňavy, Poltára, Vranova nad Topľou či Kežmarku. Pritom platí, že vo všetkých týchto okresoch zastúpenie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo žiakov z rodín v hmotnej núdzi prevyšuje hranicu 5 %.
Test zo slovenského jazyka a literatúry napísali žiaci v priemere na 60,0 %. Žiaci deviateho ročníka základných škôl dosiahli priemernú úspešnosť 58,2 %, pričom medzi jednotlivými krajmi boli výsledky porovnateľné. Na stredných školách bola priemerná úspešnosť 74,4 %, z toho gymnáziá prekročili 75 percent a osobitne osemročné gymnáziá dosiahli priemernú úspešnosť 78 percent. Najlepšie priemerné výsledky dosiahli žiaci z bratislavských okresov i okresov Banská Bystrica a Košice I. Naopak, najhoršie oproti celoslovenskému priemeru boli výsledky žiakov v okrese Gelnica, ale aj v okresoch Medzilaborce, Kežmarok, Trebišov, Poltár, Vranov nad Topľou, Rožňava a Krupina. Aj tu platí, že v týchto okresoch je podiel žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo žiakov z rodín v hmotnej núdzi viac ako 5 %.
„Výsledky Testovania 9 opäť potvrdili, že sociálne zázemie má zásadný vplyv na výsledky žiakov. Preto intenzívne pracujeme na tom, aby všetky deti – bez ohľadu na to, v akom regióne alebo podmienkach vyrastajú – dostali šancu na kvalitné vzdelanie. Verím, že práve touto cestou dokážeme postupne znižovať regionálne rozdiely a posilňovať férovosť v našom školskom systéme,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
Ministerstvo školstva postupne zavádza povinné vzdelávanie od čo najútlejšieho veku, realizuje národné projekty podporujúce inklúziu, desegregáciu, ruší dvojzmenné prevádzky a zvyšuje kapacity materských i základných škôl. Podporuje vzdelávacie príležitosti všetkých detí prostredníctvom adaptačných tried a zabezpečuje podporu učiteľom i odborným zamestnancom, vrátane systému nárokovateľných podporných opatrení. Pomôcť by mala aj zmena spôsobu vyučovania matematiky a dvojúrovňová maturita z nej.
Testovanie 9 sa tento rok konalo v druhej polovici marca a v náhradnom termíne
začiatkom apríla. Zúčastnili sa na ňom žiaci 9. ročníka základných škôl a ich rovesníci, ktorí navštevujú 4. ročník gymnázií a tanečných konzervatórií s osemročným vzdelávacím programom. Rovnako patria medzi testovaných žiakov aj prváci stredných škôl s päťročným vzdelávacím programom, ktorí nastúpili z ôsmeho ročníka základnej školy. Absolvovali ho aj žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zúčastniť sa na ňom mohli aj žiaci vzdelávaní podľa vzdelávacích programov pre žiakov s mentálnym postihnutím.
Testovanie sa uskutočnilo na 1 653 školách, z toho bolo 1 483 základných škôl, 146 gymnázií, 21 stredných odborných škôl a 3 tanečné konzervatóriá. Z celkového počtu škôl bolo 1 506 s vyučovacím jazykom slovenským, 126 s vyučovacím jazykom maďarským, 15 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským, 1 škola s vyučovacím jazykom ukrajinským a 5 škôl s iným vyučovacím jazykom.
Na Testovaní 9 sa v riadnom termíne zúčastnilo 1 008 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (2,1 % z testovaných žiakov), 845 žiakov z rodín poberajúcich príspevok v hmotnej núdzi (1,7 % z testovaných žiakov), 956 cudzincov (1,9 % z testovaných žiakov) a 14 žiakov vzdelávaných podľa vzdelávacích programov pre žiakov s mentálnym postihnutím.
Viac informácií nájdete tu: https://nivam.sk/testovanie-9-2025-vysledky/
Odporúčame