Zdieľať
NDS |MM| Práce na zavedení nového mýta napredujú. Ak vývoj pôjde podľa aktuálneho tempa, už v druhej polovici budúceho roka sa spustí proces preregistrácie do nového mýtneho systému. Po spustení nového mýta sa externé náklady na prevádzku mýta zásadne znížia. Pre Národnú diaľničnú spoločnosť to prinesie vyšší príjem prostriedkov určených na investície do údržby diaľnic, do environmentálnych projektov, do vyššieho dopravného komfortu na slovenských diaľniciach.
Za posledné dva roky sa pri znižovaní nákladov na prevádzku mýta dosiahlo viac ako za celú dekádu. Diaľničiarom sa podarilo liberalizovať trh s výberom mýta. Na Slovensku fungujú štyria medzinárodní prevádzkovatelia, na trhu funguje konkurencia a zrušil sa monopol jednej mýtnej spoločnosti. V súčasnosti je pre NDS kľúčovou prioritou dokončiť ďalší míľnik pri znižovaní nákladovosti mýta, spustenie projektu nového mýta.
Projekt bol nastavený v rokoch 2020 a 2022. Vtedy sa vyhlásila dvojica verejných obstarávaní. Súťaže sa ukončili v roku 2024, kedy sa aj rozbehli práce na novom mýtnom systéme. V súčasnej realizačnej fáze je však nevyhnutné zapracovať zmeny, ktoré od roku 2020 doteraz prebehli. Predovšetkým je nevyhnutné zohľadniť aktuálny podiel medzinárodných poskytovateľov mýtnych služieb na trhu s mýtom. Zároveň je nevyhnutné zohľadniť zavedenie európskej smernice o viaczložkovom mýte, ktorá na Slovensku platí od júla 2025. O zmenách však rozhodnú najmä dopravcovia. Čím viac budú využívať služby medzinárodných poskytovateľov mýta, o to menšie zmeny nastanú pri zmluvnom nastavení služieb domáceho poskytovateľa.
Pôvodné nastavenie súťaží z rokov 2020 a 2022 totiž aj podľa odporúčaní Útvaru hodnoty za peniaze predpokladalo, že ku konkurenčným poskytovateľom mýtnych služieb prejde až 90 % dopravcov. Na základe toho bola určená rámcová, teda maximálna suma, za ktorú musí víťaz obstarávania dodať mýtne jednotky pre zvyšných 10 % dopravcov, ktorí podľa pôvodných odhadov neprejdú k medzinárodným poskytovateľom mýta.
Aktuálne je zrejmé, že optimistický predpoklad sa nenaplní. Služby medzinárodných prevádzkovateľov dnes využíva okolo 50 % dopravcov. Preto je nevyhnutné teoretickú, rámcovú zmluvnú sumu aktualizovať. Samotná zmluvná suma za jednu mýtnu jednotku sa nemení, ostáva tak ako bola pred rokmi nastavená. Vytvára sa len priestor pre zvýšenie počtu jednotiek v prípade potreby. Ak by v čase spustenia nového mýtneho systému nebol dostatok mýtnych jednotiek, znamenalo by to potenciálne významné hospodárske škody na nezaplatenom mýte.
Posledné slovo tak budú mať dopravcovia. Reálny dosah zmien sa odvíja výlučne od konkrétneho počtu jednotiek, ktoré budú poskytnuté dopravcom od domáceho poskytovateľa. V čím vyššej miere budú dopravcovia platiť mýto cez medzinárodných poskytovateľov, využívať ich mýtne jednotky – o to menej bude potrebné čerpať z rámcovej sumy u domáceho poskytovateľa mýtnych služieb.
S využívaním služieb medzinárodných poskytovateľov súvisí aj druha zmena. V rámci verejného obstarávania sa vyčíslil celkový maximálny objem mýta, ktorý možno cez nový mýtny systém vybrať. Po zavedení viaczložkového mýta a pri znížení predpokladaného využívania služieb medzinárodných prevádzkovateľov je nevyhnutné rámcovú sumu navýšiť. Dopad zmien však môžu opäť ovplyvniť dopravcovia, ak sa rozhodnú platiť mýto cez medzinárodných prevádzkovateľov.
Odporúčame


